nuffnang

Saturday, February 28, 2015

Awasi Mereka Yang Membenci Kita....!

DAP Kiasu Teramat Benci Dengan Melayu Tak Kira, UMNO Atau PAS!!!
Bermula dari sebelum, semasa dan selepas PAU 2014, boleh dikatakan tidak ada sedikitpun berita baik yang dilaporkan oleh media sosial anti-establishment. Semuanya buruk, seolah-olah Umno ini sangat hina, yang suci adalah ultra kiasu. Ini tidak termasuk kejian, makian dan hinaan dari melalui komen pembaca. 

Saya tidak kata Umno itu semuanya baik. Masih banyak perkara yang perlu diperbaiki, terutama dari sudut integriti. Tetapi liputan yang dibuat amat tidak adil. Kenapa tidak dibuat perkara yang sama kepada parti ultra kiasu? Berita sengaja diputar belitkan untuk lariskan perniagaan.

Ketika semua parti yang ada memperjuangkan kaum masing-masing, apakah parti Melayu (Islam) perlu keluar dari kepompong itu? Siapa akan mempertahankan Melayu dan Islam jika Umno dan Pas menjadi liberal? Selama ini pun ultra kiasu tidak pernah percaya kepada Umno dan Pas.

Jika PKR yang didewakan sebagai parti untuk semua kaum, saya cadangkan mereka memberi laluan bukan Melayu untuk menjadi Presiden selepas ini. Saya yakin parti ini akan terkubur.

Seperti BN, bukan Melayu menggunakan PKR sebagai batu loncatan untuk mendapat kerusi dan jawatan exco dalam negeri-negeri yang ditawani.

Sama seperti parti komponen BN. Kemenangan mereka di Semenanjung bergantung kepada undi Melayu. Trend pengundian membuktikan bukan Melayu memberikan undi kepada DAP ultra kiasu.

Parti komponen BN tahu, mereka tidak mendapat sokongan kaumnya sendiri. Selain kalah dalam kawasan majoriti Cina, mereka juga akan ditempatkan di kawasan majoriti Melayu. Di sinilah tiket untuk menang dan mendapat kerusi kabinet.

Parti DAP, walaupun mendakwa mereka adalah parti untuk semua kaum, hakikat sebenar tidak. Itu hanya strategi untuk mengaburi dan memenangi hati orang Melayu dan secara halus meminggir dan menyingkirkannya. Malang sekali ada Melayu Islam yang tergoda dengan gula-gula ini.

Saya tidak nampak Perdana Menteri sebelum ini hingga kini, bertindak terlalu kepartian atau kemelayuan sehingga meminggirkan bangsa lain. Jika tidak sudah lama bangsa lain merempat.

Mereka tahu membezakan tanggungjawab selaku ahli politik dan negarawan. Apabila mereka telah memenangi pilihan raya dan menjadi pemimpin utama, maka ketika itu mereka adalah negarawan.

Peliknya, kenapa ultra kiasu menjadikan Umno (tidak ketinggalan Pas) sebagai sasaran? Jawapannya mudah, kedua parti ini tidak dapat lari dari Melayu dan Islam. Kedua parti tidak mahu negara ini diterajui ultra kiasu yang mahu meliberal dan mempluralkan bumi ini agar tidak beridentiti. Mereka tidak mahu agenda Islam, Melayu dan bumiputera mengakar.

Lebih serius lagi, ada yang mahukan sejarah kemerdekaan negara ini ditulis semula, dengan menekankan sumbangan kaum secara sama rata. Tanpa memberikan lebih kredit kepada bangsa Melayu.

Sedangkan sejarah membuktikan, bahawa orang Melayulah yang paling banyak berkorban bermula dari negara ini dijajah sehinggalah mencapai kemerdekaan, dengan tidak menafikan sumbangan kaum lain.

Sumbangan dan pengorbanan bukan Melayu terhadap kemerdekaan, hanya muncul setelah Malayan Union dimansuhkan pada tahun 1946, hasil penentangan orang Melayu sehingga melahirkan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948.

PTM ditentang hebat oleh bukan Melayu (termasuk Melayu) yang berhaluan kiri (komunis) dan mahukan ianya digantikan dengan Perlembagaan Rakyat. Nasib baik, British menolak perlembagaan rakyat yang dianggap terlalu radikal.

Untuk makluman, PTM 1948 adalah cerminan kepada PTM 1957 yang dipersetujui British, yang masih mengekalkan kedudukan Islam, Melayu (termasuk bahasa), Raja Melayu dan hak istimewa orang Melayu. Unsur-unsur tradisi inilah yang mengikat dalam kontrak sosial.

Sebab itu, saya amat pelik, kenapa dan mengapa sehingga ke hari ini ultra kiasu sengaja tidak mahu memahami hakikat ini. Terus terang, saya amat mengagumi Henry Sackville Barlow, Ahli Lembaga Pengarah Sime Darby Berhad, yang kini dimiliki oleh PNB.

Barlow dan Sime Darby tidak dapat dipisahkan, kerana pertalian rapat ahli keluarganya. Sejarah Sime Darby bermula pada tahun 1910, ketika Tanah Melayu dijajah. Peniaga British William Middleton Sime dan Henry Darby menubuhkan Sime, Darby & Co. Bermula dengan sektor perladangan getah, kemudian berkembang kepada sawit, koko dan pelbagai sektor, sehinggalah diambilalih PNB.

Selaku orang yang tinggal lama di sini dan memahami budaya politik Melayu, Barlow sentiasa mengingatkan Sime Darby agar tidak melupakan agenda Melayu dan bumiputera dalam setiap rancangan ekonomi. Nyata sekali Barlow amat memahami sensitiviti dan budaya politik negara ini.

Peliknya anak penjajah British sangat sensitif dengan agenda Melayu dan bumiputera, kenapa mereka yang sekian lama tinggal di sini sengaja tidak mahu memahaminya, malahan mendesak supaya ianya dihapuskan. Lebih pelik lagi, kalangan kita sendiri turut bersekongkol?

Saya amat mengharapkan PAU 2014 kali ini benar-benar memberikan keinsafan kepada Umno dalam usaha memartabatkan dan memperkasakan pembanguan negara bangsa tercinta ini .

Ingat apa yang DAP cuba hapuskan!!!
*Kuasa Sultan dan Sistem Raja Berpelembagaan digantikan dengan Sistem Republik Berpresiden
*Azan, bacaan Al-Quran, nasyid dan sambutan Maulidur Rasul akan diharamkan
*Sambutan hari-hari perayaan Islam dilarang, sementara Good Friday dan Krismas dirayakan besar-besaran.
*Majlis Agama Islam Negeri, Portfolio dan Exco Agama Islam Negeri-Negeri serta Mufti Negeri dihapuskan
*Mahkamah dan Undang-Undang Syariah dibubarkan. Hudud diharamkan
*Kuota Bumiputera Melayu-Islam dalam Perkhidmatan Awam dan IPTA akan dimansuhkan. UiTM dan MRSM dibuka seluasnya pada bukan Melayu-Islam mengikut konsep samarata.
*Orang Melayu akan diusir dari kawasan-kawasan bandar secara sistematik atas alasan pembangunan dan mengurangkan kemiskinan bandar.
*Tanah Rezab Melayu ditukar kepada Hakmilik Pegangan Bebas. Kawasan perkuburan, ladang babi dan bangunan ibadat kafir dibina di kawasan perkampungan dan taman perumahan Melayu.
*Pembinaan masjid, surau, madrasah dan sekolah-sekolah agama dihentikan, peruntukan dikurangkan.
*Bahasa Melayu dipinggirkan dalam semua urusan hingga pupus, manakala bahasa Inggeris dan Mandarin diutamakan.
*Lagu, bendera dan Perlembagaan Malaysia dan Perlembagaan Negeri-Negeri ditukar melalui penguasaan 2/3 kerusi Parlimen dan DUN.
*Perpaduan orang Melayu-Islam akan terus dihalang.
*Sejarah negara akan dirombak agar sumbangan bangsa Melayu diperleceh dan dilupakan.

Tapi apa pula yang cuba diperkenalkan?
*Kristian Agama Rasmi Republik Malaysia dengan Presiden dan Perdana Menteri Republik Malaysia dimestikan seorang penganut Kristian
*Ketua Paderi Kristian dilantik Menteri Penuh dalam Kabinet Negara dan Exco Kanan di Negeri-Negeri
*Meramaikan golongan profesional bukan Islam dalam sektor awam, swasta dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC’s)
*Menyatukan Singapura dengan Malaysia untuk memberi ruang kepada penganut Kristian mendominasi Parlimen Negara.
*Perkahwinan antara agama digalakkan dengan insentif bayaran RM5,000.00. Golongan murtad dibantu RM10,000.00 dan lain-lain bantuan.
*Dasar baru Sistem Pendidikan Negara akan dilaksanakan mengutamakan keadilan sosial, meritokrasi dan samarata.
*Mengiktiraf komunis sebagai pejuang negara – Chin Peng akan diberi pengampunan dan dibenarkan pulang ke Malaysia.
*Al-Quran dan buku-buku agama Islam dilarang percetakkannya. Penerbitan bahan lucah dan rancangan dakwah kristian diperhebatkan.
*Program hiburan diperhebatkan bagi melekakan Melayu-Islam agar jadi liberal, plural dan sekular.
*Membawa masuk ramai warga asing beragama kristian menjadi warganegara. Perkahwinan kontrak dengan pelacur asing digiatkan bagi meramaikan kelahiran anak-anak haram yang akan diiktiraf sebagai ‘Anak-Anak Bangsa Malaysia’
*Mengharamkan Parti UMNO,PAS serta NGO’s Islam dan digantikan dengan NGO’s dan parti berbilang kaum agar Islam tidak dominan.

Apakah orang Melayu mahu diam lagi dan masih mahu berpecah belah?

Jangan sampai orang Melayu kecewa dan mengamuk jadi militan IS dan sembelih puak-puak cina dan keling DAP lepas tu masuk dalam You Tube baru kerajaan nak bertindak!

Cegah sebelum parah, tolak chauvinisme, tolak IS !!!
Budaya sembelih musuh dan kaum kafir menjadi budaya balas dendam militan IS. Adakah puak-puak DAP mahu perkara ini terjadi di Malaysia sebab suka sangat hina orang Melayu dan Islam???? 

Thursday, February 26, 2015

Tukang Masak Tentera Mandi Dalam Kawah Sup


Gambar memaparkan seorang tukang masak tentera, Victor Gamboai mandi di dalam kawah yang digunakan bagi menyediakan sup untuk anggota tentera, Colombia. – AGENSI – AGENSI

BOGOTA  – Seorang tukang masak tentera disiasat selepas dia didapati mandi di dalam kawah yang digunakan bagi menyediakan sup untuk anggota tentera.

Mail Online melaporkan, Victor Gamboa, 27, dikesan melakukan perbuatan tidak senonoh itu oleh rakan sekerjanya ketika dia sudah berada di dalam kawah berkenaan sambil mandi dan membersihkan rambutnya.

Kejadian tersebut berlaku di pangkalan Batalion Tentera Polis Colombia, di sini pada Julai lalu, namun berita tentang perbuatannya itu hanya diketahui minggu ini selepas gambarnya tersebar di Internet.

Saksi kejadian, Juan Camar­go Cubillos, 24, berkata, Gamboa membuka bajunya sambil memegang botol syampu memanjat masuk ke dalam kawah berkenaan sebelum mandi di dalamnya.

“Dia pada mulanya memakai pakaian seragam sebelum membukanya dan masuk ke dalam kawah dipenuhi air yang digunakan untuk membuat sup.

“Mulanya dia membasuh rambut diikuti kaki dan alat kelamin. Saya terkejut dan tidak sangka dia tergamak melakukan perkara tidak senonoh tu,” jelas Cubillos.

Bagaimanapun, ketua pangkalan berkenaan, Jeneral Raul Antonio Rodriguez berkata, agak mustahil seseorang melakukan perbuatan sedemikian kerana kawah berkenaan diguna pakai selama 18 jam sehari pada suhu yang tinggi.

Sumber : utusan malaysia

Monday, February 23, 2015

Kerana Sambal, Suami Penggal Kepala Isteri

Gara-gara dimarahi kerana menghabiskan sambal, Hendi sanggup bertindak
Gara-gara dimarahi kerana menghabiskan sambal, Hendi sanggup bertindak kejam memenggal kepala isterinya, Riska dalam pergaduhan di Jambi, baru-baru ini.

SAROLANGUN, Jambi – Hanya kerana sambal, seorang suami sanggup bertindak kejam memenggal kepala isterinya sehingga putus dalam kejadian tragis di Desa Taman Bandung dekat daerah Paud, di sini baru-baru ini.

Ketua Polis Pauh, AKP Darmawan berkata, pembunuhan sadis itu berlaku di kebun milik pasangan suami isteri terbabit, Hendi, 35, dan Riska, 37, ketika waktu makan tengah hari.

Jelas Darmawan, pada awalnya mangsa dan suspek bertengkar selepas makan bersama, tetapi tindakan Riska memarahi suaminya kerana menghabiskan sambal, membuatkan Hendi berang sehingga bertindak melibas parang ke leher mangsa sehingga luka.

“Tidak cukup setakat itu, Hendi terus mengayunkan parang sebanyak dua kali lagi ke bahagian leher isterinya sehingga putus.

“Apabila selesai, Hendi ­meninggalkan lokasi kejadian dengan membawa kepala Riska dan me­ninggalkan tubuh mangsa,” katanya seperti yang dilaporkan portal berita Tribunjogja.

Polis kemudiannya dimaklumkan tentang hal tersebut oleh orang ramai dan bertindak menahan Hendra untuk tindakan lanjut.

Sumber : utusan malaysia

Friday, February 13, 2015

Nyalakan Lilin- Selamat Datang Majusi – Return of The Zarathustra

Candle light Vigil bukan amalan nabi kita.


Ulama palsu akhir zaman senyap sepi takut hilang undi kalau tegur.

Diri sudah terbabit dengan politik dunia dan politik kayu balak, hartanah , mercedes benz, maka menegur akan merugi kan dunia. Nanti di suruh pecat.

Baik diam sahaja.

Jika Maulidur Rasul , ramai pula yang menegur, konon terlebih makan asam pedas agama semua hendak enter frame. “apa nabi tak buat, kita jangan buat” kata si lebai di cengkam dunia.

Ni terang terang ni bakar api melalui lilin. Tak mahu tegur ke? Oh puak yang d tegur tu kalangan yang kasi undi kepada gang kita , gitu lah ulama dunia cakap dalam hati.

Seorang agamawan bertaraf Doktor dalam bidang agama menyatakan bakar Lilin dan Vigil ni macam Tashabuh @ menyerupai ikutan agama lain.

Tapi ulama tergila politik mengalahkan orang sekular duk diam sahaja, saham menang pilihanraya lebih utama.

Bak kata seorang ulama pelulus lesen arak dan tanah balak “ umpama naik kenderaan orang kafir menuju ke mekah”. Ada sahaja alasan dia bila kena bab puak dia. Tapi tu dulu punya komen. Pre Flood.

Tidak mengapa lah semua yang kotor sudah di cuci pada Bah kuning lalu.
Kita sahaja buka cerita sebab terkenang kisah nabi yang kita selalu sebut dalam solat kita.

Kisah dia dengan seorang hamba yang merajuk.

Nabi Ibrahim selalu makan dengan orang ramai kerana dia suka bersedekah, tiap kali dia hendak makan dia cari orang untuk makan bersama.

Tiada hari yang Nabi Ibrahim makan sorang , begitu pemurah nya dia.

Maka begitu lah jadi nya tiap hari, sehingga lah satu hari, punya hendak jadi cerita.
Maka hari itu datang lah seorang hamba Allah menghadp Nabi Ibrahim AS.

“Wahai Ibrahim , aku dengar kau akan beri makan kepada sesiapa sahaja yang datang jadi tetamu, betul kah?” tanya lelaki itu.

Lalu Nabi Ibrahim AS pun menjawap “Ia , kamu lapar kah? Sila lah makan bersama ku” .

Setelah siap hidangan lelaki itu mahu makan dan Nabi Ibrahim pun bertanya, kepada lelaki itu kamu beragama apa?


“Aku penyembah api” kata nya.

Lalu Ibrahim pun menyuruh nya makan tetapi tidak mahu makan bersama.

Lelaki itu terasa hati dan bertanya , “wahai Ibrahim kenapa kamu tidak makan bersama ku sedang selalu nya kamu akan makan bersama tetamu kamu?”

Ibrahim AS pun menjelas kan “ Aku tidak mahu makan dengan kamu sebab kamu menyembah api dan bukan menyembah Allah”.

Maka lelaki itu pun setelah mendengar kata Ibrahim AS pun merajuk dan terus bangun meninggal kan rumah Ibrahim AS dalam keadaan kesal.

Ibrahim AS pun membiar kan.

Selang beberapa lama, malaikat pun datang kepada Ibrahim.

Berkata malaikat “wahai Ibrahim , Allah murka terhadap kamu” . Ibrahim pun bertanya kenapa?

“Sedang hamba Allah yang tidak mempercayai Allah dan tidak menyembah Allah pun , Allah beri rezeki, ini kan kamu sebagai manusia mahu memilih siapa kamu mahu beri makan, Allah marah kepada kamu” jelas malaikat.

Ibrahim pun ketakutan dan kekesalan, apa lagi dia pun terus lari keluar rumah mencari lelaki itu. Beberapa lama kemudian Ibrahim menemui nya.

Ibrahim pun mengendong nya di belakang untuk membawa nya kembali ke rumah nya.
Setiba di rumah Ibrahim pun menghidang makanan dan menjemput lelaki itu makan bersama sama nya. Amat baik sekali layanan Ibrahim AS. Kepada nya kali ini.


Namum lelaki itu tidak terus makan , dia musykil dan bertanya kembali kepada Ibrahim AS. “ Kenapa engkau begitu baik dengan aku kali ini , tetapi tidak melayan aku seperti ini pada kali pertama aku datang?”

Nabi Ibrahim AS menjawap “ Tuhan aku memerintah kan sedemikian”.

Lelaki itu pun bertanya ,” Tuhan kamu yang suruh buat begini kepada aku?”
“Ya” kata Ibrahim AS.

Lelaki itu terus diam dan kemudian menangis. Maka bertanya lah Nabi Ibrahim AS. “Kenapa kau menangis?”

Lelaki itu menjawap “ sudah hampir seratus tahun aku menyembah api (majusi – Zoroastrian) tetapi tiap kali aku menghulur kan tangan ku kepada api, ia tetap membakar tangan ku, sedang kan tuhan mu Allah yang aku tidak kenali dan tidak menyembah menyuruh engkau berbuat baik kepada aku”

Terus lelaki itu masuk ke agama Allah di bawah Ibrahim.

Itu kisah penyembah api. Sahaja untuk tatapan orang tergila Vigil yang lebai politik segan nak beri nasihat.

Sambil itu tahu ke para Vigil semua ketika lahir nya Muhamad al Mustafa kebumi , api sembahan di negara Rumawi terpadam?

Kerana kebenaran yang nabi ini bawa maka api sembahan majusi terpadam
Apa pun tahniah kerana secara sulit anda sudah di tipu dan di seret kepada amalan ribuan tahun para Zoroastrian, nyala api bukan untuk terangkan kawasan sekeliling, tetapi untuk tatapan kepada seorang yang bersalah.



You my friend are doing the wrong thing, but you have the right to be wrong.

Saya sekadar memberi pesan.

(api olympic ada lah berasal dari acara majusi)


Sumber : The Chulan

Thursday, February 12, 2015

Telefon Atau Kita: Siapa Lebih Pintar?

TELEFON adalah alat teknologi yang paling kerap kita gunakan. Dahulu, telefon bukanlah alat terpenting kerana alat teknologi yang ada di kebanyakan rumah adalah radio atau televisyen. Ketika itu, tidak ramai yang punyai telefon di rumah.

Alat itu hanya ditempatkan sebagai telefon awam atau sebagai alat kegunaan di pejabat. Apabila kita semakin moden, baharulah kebanyakan daripada kita mempunyai telefon di rumah.

Telefon mula popular apabila telefon tanpa wayar diperkenalkan. Masih ingat lagikah kita pada era telefon ATUR iaitu Automatic Telephone Using Radio pada akhir tahun-tahun 80an? Telefon itu harus dijinjing bersama dengan pengecas besar seperti sebuah beg.

Apabila muncul telefon generasi 1G jenis analog, penggunaan telefon mudah alih semakin penting. Ketika itu, telefon 1G besarnya seperti setongkol kayu. Bagaimana pun, ia diaksikan dengan penuh gaya oleh segelintir pengguna kerana tidak ramai yang mampu memilikinya ketika itu.

Mungkin ramai yang ingat lagi bagaimana si pengguna akan bercakap terjerit-jerit di khalayak ramai, mungkin kerana talian kurang elok ataupun itu adalah stail mereka yang bertelefon bimbit. Malah, ada tampak bergaya bila berjalan dengan telefon yang tersembul di poket belakang seluarnya!

Zaman digital telefon 2G digital menghasilkan sedikit kecanggihan. Nama pemanggil akan tertera. Ini membolehkan seseorang itu tahu siapakah yang menelefon. Jika panggilan tidak berjawab, sistem pesanan suara membolehkan mesej dikirim.

Kemudahan SMS turut diperkenalkan bilamana seseorang itu boleh meninggalkan pesanan. Tetapi had karektor yang sedikit itu melahirkan pula ejaan SMS yang serba ringkas.

Kemunculan telefon 3G membolehkan seseorang itu menghantar imej. Telefon bertambah fungsi menjadi kamera. Pada hari ini, generasi 4G yang dikenali sebagai telefon pintar membolehkan si pengguna menghantar mesej berbentuk tulisan, imej, suara serta video.

Pautan internet yang lebih mudah dan lancar dengan pelbagai perisian yang boleh dimuat turun serta bermacam-macam pautan media sosial khususnya Facebook serta WhatsApp menjadikan telefon pintar sebagai alat yang amat diperlukan. Malah, boleh dikatakan telefon pintar bukan sahaja menjadi suatu gaya hidup, malah suatu keperluan yang wajib dimiliki oleh sesiapa sahaja.

Bayangkan. Ia mempunyai perisian untuk pengurusan peribadi seperti mesyuarat dan aliran tunai, perisian e-mel, sebagai radio, sebagai televisyen, alat untuk mempastikan tempat tujuan melalui GPS dan juga mengelak kesesakan lalulintas seperti Waze.

Malah, seseorang boleh tahu di manakah dia meletakkan keretanya di parkir pusat membeli-belah hanya dengan menggunakan perisian daripada telefonnya. Jika seseorang malas untuk menekan butang, dia boleh sahaja bercakap memberi arahan kepada telefonnya termasuk bertanya mengenai ramalan keadaan cuaca hari ini. Begitulah fungsi pelbagai telefon hingga kita bukan sahaja bergantung, malah bergayut dengannya.

Apa pun yang digunakan secara berlebihan akan memudaratkan. Di mana-mana sahaja dan pada bila-bila masa, telefon pintar menjadikan kita asyik dengannya. Malah, kita kerap tenggelam di alam siber.

Pergilah ke tempat awam dan kita akan ternampak ramai sekali mereka yang berjalan sambil menulis atau membaca di telefon masing-masing. Seolah-olah mereka sudah menjadi zombie kerana mereka berada di mana-mana sahaja di dunia kecuali di tempat mereka berada!

Telefon pintar merapatkan yang jauh. Ironinya ia menjarakkan mereka yang paling hampir dengan kita. Kita biasa melihat mereka berkunjung restoran untuk makan malam bersama keluarga. Tetapi mereka tidak bercakap dengan orang di sisi mereka.


Sebaliknya mereka berhubung dengan orang yang berada beratus kilometer daripada mereka. Ia menepati peribahasa Melayu, kuman di seberang laut nampak, gajah di depan mata tak nampak.

Sepasang suami isteri boleh baring sekatil, tetapi berbual dengan orang lain hingga terlelap. Bagi yang beribadah pula, yang penting selepas bersolat bukannya berdoa tetapi menggagau telefon untuk melihat mesej siapakah yang sampai.

Mesyuarat syarikat menjadi pelik bilamana tiada sesiapa pun yang mendengar apa yang bos perkatakan kerana masing-masing asyik bermesej. Tetapi sudah menjadi biasa pula, apabila pekerja membentangkan laporan, bos pula asyik menatap video yang dikirim oleh rakannya.

Semua orang tahu bahawa pengunaan telefon pintar itu perlu dibataskan. Perlu ada masa untuk membelek dan masa untuk menyisihkannya. Banyak kerja yang rutin dan mudah jadi tergendala gara-gara telefon pintar.

Telefon yang dahulunya alat kuno kini telah menjelma menjadi sebuah produk pintar. Malangnya, kita yang lebih cerdik kini sudah menjadi hamba kepada telefon pintar. Tetapi siapa yang mahu komplen berlebih-lebih? Pagi ini saya menegur staf saya, sebentar lagi saya juga yang bergayut dengan telefon. Bos saya pun boleh menegur saya. Tetapi sebentar lagi, dia pun dua kali lima!

Tuesday, February 3, 2015

Seekor Semut Yang Perkasa

Gambar Seekor Semut Mengangkat Ulat Curi Perhatian Dunia

Seekor semut di Indonesia mempunyai tenaga yang luar biasa apabila berjaya mengangkat seekor ulat hijau yang jauh lebih besar darinya. Semut tersebut berjaya dirakam oleh seorang remaja, Frenki Jung, 17, di laman belakang rumahnya di Sambas, Kalimantan Barat, Indonesia.