Friday, May 3, 2013

PRU-13: BN Lawan Pihak Asing?

 BEBERAPA bulan sebelum Dr. Hasan Ali dipecat dari Pas, saya ada membuat perkiraan mengenai pelbagai kemungkinan senario politik dalam PRU-13 ini apabila pakatan pembangkang semakin terdesak untuk menang.

Saya menge-melkan perkiraan saya itu kepada beberapa rakan, termasuk mereka di dalam Pas. Mulanya hampir kesemua rakan saya yang menerima nota saya itu tidak menghiraukan perkiraan itu kerana saya bukan orang politik dan bukan juga penganalisis politik. Hanya seorang sahaja rakan saya dalam Pas yang menjawabnya dengan menafikan kemungkinan itu akan terjadi.

Apabila Dr. Hasan dipecat dan semasa beliau hendak berceramah di Bandar Baru Bangi saya ada serahkan nota perkiraan saya itu untuk beliau pertimbangkan kemungkinannya.

Tidak tahulah saya sama ada beliau juga sependapat dengan saya tapi beliau ada sebut fakta perkiraan saya itu.

Khabarnya, keesokan harinya Dr. Hasan menerima panggilan telefon daripada orang kanan dalam DAP yang marah kepada beliau kerana menyebut kemungkinan fakta perkiraan itu adalah sebenarnya mengenai hasrat terpendam DAP dan kembar parti itu dari negara seberang iaitu Parti Tindakan Rakyat (PAP).

Masa lapang saya di rumah banyak juga saya habiskan dengan cuba mencari rantaian belakang tabir puak pembangkang bertiga ini.

Maka saya terkait satu rantaian di antara organisasi prodemokrasi di Amerika Syarikat (AS) dengan tali barutnya di Malaysia.

Mereka yang lebih celik IT berbanding saya sebenarnya telah lama mengetahui hal ini. Maka ia tidak lagi menjadi satu rahsia. Malah, buku setebal 131 halaman rupanya sudah dihasilkan oleh organisasi AS itu sejak 2009.

Rupanya sudah habis seluruh pelosok negara mereka redah untuk mengajar rakyat bagaimana hendak menolak BN.

Jadi betullah prasangka saya selama ini bahawa pihak pembangkang tidak bersendirian melawan BN dalam PRU-13.

Saya terpanggil untuk menulis nota ini ialah apabila bekas rakan Anwar Ibrahim sendiri yang sama-sama mengasaskan PKR, (Ng Lum Yong) dengan berani mengaitkan secara terbuka bagaimana DAP dibantu oleh saudara kembarnya dari negara jiran yang tidak pernah berniat baik terhadap kita.

Para pembaca budiman yang cintakan kemakmuran, keamanan dan kestabilan negara, cuba renungkan pesanan saya ini.

Kita sudah melalui 12 pilihan raya umum dalam masa lebih 56 tahun.

Tidak pernah ada sebelum ini pihak asing begitu berani dan biadap, secara terang-terang masuk campur dengan pelbagai taktik kotor bagi memastikan parti pembangkang menang dalam pilihan raya.

Sedihnya, dari tiga pakatan pembangkang itu hanya dua sahaja berbuat demikian, kerana mereka memilih untuk menjadi barua kepada lanun-lanun asing.

Yang satu lagi tertinggal dalam bab ini agaknya kerana tidak ada apa-apa yang menarik mengenai mereka selain daripada kepakaran melilit serban dan memaki-hamun dan mengkafirkan saudara sendiri yang seagama dengan mereka.

Apa pun, nampaknya BN terpaksa menerima hakikat bahawa dalam PRU-13, mereka sebenarnya bukan sekadar berhadapan dengan pembangkang, tetapi juga dengan pihak luar yang rakus.

Pihak luar ini tidak sama dengan lanun-lanun yang pernah menjajah negara ini 446 tahun lampau. Lanun-lanun asing ini 1,000 kali jauh lebih ganas dari itu!

Siapalah agaknya yang akan menyelamatkan BN?

Jika BN tak selamat dalam PRU-13 ini, apa akan jadi kepada negara ini? Adakah perkiraan yang saya buat yang dinafikan rakan saya dalam Pas dan Dr. Hasan Ali dimarahi pemimpin kanan DAP itu akan menjadi kenyataan?

Jika itu terjadi, bermakna 88 kerusi Parlimen mereka sudah pasti akan mengubah geopolitik negara ini buat selama-lamanya. Semoga dijauhi Allah kemungkinan tersebut.

Oleh : HASAN IPSM 1970-72
          Johor

No comments:

Post a Comment